manieren om pijn te bestrijden
Chronische pijn

6 Gouden tips om hevige en intense pijn de baas te worden

Er zijn van die dagen dat de pijn je gewoon teveel wordt. Dat je niet meer weet waar je het moet zoeken: want je lichaam doet zoveel zeer! Staan, zitten of liggen is gewoon allemaal één grote ramp. Ik weet hoe het voelt. Je voelt je ellendig tot ver in je diepste vezels. En omdat ik nu alweer 3 jaar ervaring heb met chronische pijn (ain’t life fun?), wil ik vandaag mijn tips met je delen. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Voor we gaan beginnen

Wil ik je graag vertellen, dat onderstaande tips vaak voor mij werken. En ik zeg expres vaak, want soms lukt het mij ook niet om ze toe te passen. Omdat je soms het gevoel hebt, dat niets lukt. Onderaan deze blogpost vertel ik je hoe ik dat dan weer probeer op te lossen.

Nadat je al het conventionele al geprobeerd hebt: mijn tips!

Tip 1. Wees dankbaar

Als je zo vaak en zoveel pijn hebt, is het soms moeilijk om positief en optimistisch te blijven. En toch is dit in mijn ervaring een hele belangrijke. Bedenken waar je wel blij mee bent in je leven, beurt je letterlijk ter plaatste weer op. Als je het wat vaker gedaan hebt, wordt het steeds eenvoudiger! Het is, als je er even bij stil staat, best eenvoudig om dingen op te noemen waar je dankbaar voor kan zijn, want het zijn er namelijk best wel veel! En als het niet lukt, dan denk ik altijd aan mijn voorouders en de mensen die nu in oorlog en armoede leven.

Ik zal je een paar voorbeelden geven over waar ik me vandaag dankbaar voor voelde:

  • De zon: de zon scheen vandaag en ik heb lekker een uur in de hangmat in de tuin gelegen.
  • De vogels: toen ik daar in die hangmat lag, hoorde ik alleen de wind door de bomen ruisen en de vogels zingen. Ik woonde ooit in het luidruchtige Amsterdam en het feit dat ik nu omringd wordt door natuur maakt me blij.
  • Blauwe bessen: ik koop eigenlijk nooit zulk duur fruit (of fruit buiten het seizoen om ecologische redenen), maar omdat mijn kleine ook een beetje loopt te snotteren had ik aan mijn man gevraagd om hij extra veel en lekker fruit wilde halen. Van zo’n traktatie kan ik dan ook echt genieten.
pair of red and white low top sneakers

Tip 2. Mediteer

Mediteren is goed voor je en dat is zelfs wetenschappelijk bewezen. Het kan pijn, stress en angsten verminderen, slaap en geheugen verbeteren en maakt je meer ‘gelukkig’. Ik was bij dat eerste al om. Leren mediteren vraagt wel wat doorzettingsvermogen, maar het voordeel is dat je zelf kan bepalen waar, wanneer en hoe. Je begint ‘klein’, met vijf minuten en dat kan je dan steeds uitbreiden. Zelf gebruik ik de “Balance” app op android. Dat is een meditatie app die het eerste jaar gratis te gebruiken is. Er staat een hele cursus op, waarbij je allerlei technieken leert. Ik kan het je zeker aanraden! (Ik krijg er niets voor hoor, ben er zelf gewoon heel blij mee!).

Tip 3. Mantra’s

Een mantra is een woord of zin die je kan gebruiken om negatieve gedachten weg te jagen. Vaak doen mensen dit om zich zelf aan te moedigen: “kom op je kan dit!”. Hier zijn een paar die ik gebruik, maar je kan natuurlijk altijd je eigen maken!

  • Ik ben sterk en daarom kan ik alles doen wat ik wil doen
  • Mijn lichaam kan rusten en daardoor herstellen
  • Ik ben trots op mijzelf omdat ik standvastig ben
  • Als ik slaap hersteld mijn lichaam
  • Ik ben tevreden omdat ik hard mijn best doe
  • Ik ben groter en sterker dan alles wat er op mijn pad komt
  • Elke dag word ik een beetje beter
  • Ik ben trots op mijn lichaam dat elke dag moet vechten en overwinnen

Meestal ga ik even zitten, sluit ik mijn ogen, haal drie keer diep adem en noem dan op wat op dat moment het meest toepasselijke is. Voor mij werkt het ontspannend en motiverend tegelijk.

mantras helpen om pijn te verminderen

Tip 4. Ik ben niet mijn lichaam

Het is misschien je lichaam die zo’n zeer doet, maar je bent veel meer dan dat. Als mijn buik me weer zoveel pijn oplevert dat ik er boos van wordt, denk ik in mezelf “ik ben niet mijn lichaam”. Ik heb een ziel, een geest, gedachten. Ik ben zoveel meer dan mijn lichaam alleen. Soms visualiseer ik dat mijn lichaam een voertuig is, waar mijn gedachtes, wensen, dromen kunnen plaatsvinden. Misschien hebben onze voertuigen wat mankementen, maar dat wil niet zeggen dat het niet te repareren valt. Of dat op het lichaam altijd de focus moet liggen.

Tip 5. Doe waar je zin in hebt: guild-free!

Doen waar je zin in hebt is ansich niet zo moeilijk. Wat het moeilijk maakt, is om je niet schuldig te voelen. Want je hebt nog een was te draaien, de keuken is nog een bende, je hebt een afspraak staan. Maar ‘moet’ dat allemaal? Ik zeg niet dat we iedere dag moeten doen waar we zin in hebben, want dat gaat natuurlijk niet. Maar wanneer was de laatste keer dat je alles liet vieren? Ik heb regelmatig een ‘boel-de-boeldag’, dat is dan een dag dat je de boel de boel laat. Een groot succes hier, hij komt ongeveer één keer in de twee weken voor. Dan slaap ik uit, doe ik geen huishoudelijke taken, geen klusjes, geen boodschappen. Zo’n dag verdienen we allemaal wel eens!

boel-de-boeldag zonder schuldgevoel
Ik ben niet de enige in huis die van uitslapen houdt.

Tip 6. Humor

Ja ja, deze kennen we allemaal: lachen is het beste medicijn. Of dat wetenschappelijk bewezen is, is een tweede. Wat ik wel weet is dat afleiding werkt. Als mijn zoontje van anderhalf last heeft van zijn kiezen die doorkomen (en dat is een drama!), krijst hij de hele boel bij elkaar. Tot dat Nijntje op een beeldscherm verschijnt. Dan is hij stil. Zelf merk ik het ook. Als ik ’s nachts niet kan slapen van de pijn, lig ik maar te woelen en te draaien. Uiteindelijk zet ik bijvoorbeeld Herman Finkers aan op spotify en ga ik dat (met koptelefoon uiteraard) liggen luisteren. Ineens kan ik wel stilliggen. Als je iets grappigs luistert of meemaakt, leidt dat niet alleen af: het beurt ook je humeur op! Nadeel: liggen gniffelen in je bed kan je partner wakker maken. Als je nog meer tips wilt over hoe endometriose te overleven en houdt van cynische humor: dat is dit blogbericht wat voor jou!

Wanneer niets lukt

Dat kan. En het is okay. Ik weet het, het voelt niet okay, maar dat mag! Wees boos, wees verdrietig. Gooi kussens tegen de muur, huil een uur lang. Soms loopt het gewoon te hoog op. Gooi dan wat er dwars zit eruit. (En zorg ervoor dat je niemand pijn doet, vandaar de kussens). Als je eerst alle te hoog opgelopen emoties eruit gooit, is er daarna weer tijd om tot jezelf te komen. Weet: je hoeft niet altijd sterk te zijn. Je mag om hulp vragen. Je partner, familie, vrienden. Ze vinden het vast fijn om te weten wat er bij je speelt. En anders nog een laatste tip:

(Tip 7.) Stuur me een bericht.

Je hoeft geen endometriose te hebben, als je je kan vinden in deze blogpost hebben we genoeg gemeen. Soms moet je even ventileren. Heb je niemand, of heb je het gevoel je vrienden of familie te veel te belasten? Stuur mij dan een bericht via het contact formulier of via email. Ik probeer zo snel mogelijk te reageren!

p.s. Heb je nog andere tips? Laat het me hier onder weten! Meer tips en trucs zijn altijd welkom!

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.