blossoming yellow evening primrose with delicate petals
Endometriose

Maakt teunisbloemolie endometriose erger?

In de tijd dat ik net de diagnose endometriose had gekregen, probeerde ik van alles om op een ‘natuurlijke manier’ de klachten te verminderen. Zo kwam ik uit bij Evening Primrose oil, ofwel teunisbloemolie. Teunisbloemolie bevat GLA en dat zou ontstekingsremmend moeten werken. Ideaal voor endometriose, of toch niet?

Een maand lang nam ik de capsules in en het resultaat? Mijn klachten verergerden! Na een nog intensere speurtocht op het internet, kwam ik erachter dat ik niet de enige was. Ook andere vrouwen die teunisbloemolie namen voor hun endometriose, zagen hun buikpijn toenemen. Hoe kon het dat dat iets dat ‘ontstekingsremmend’ zou moeten werken, juist het tegenovergestelde effect gaf? Omdat ik nu een opleiding volg om hormoonexpert te worden (en niet alleen ervaringsdeskundige), heb ik eindelijk het antwoord gevonden en die wil ik vandaag graag met je delen.

Teunisbloemolie werkt ontstekingsremmend, maar niet altijd

Helaas is het zo simpel niet. Ons lichaam is een complex orkest, waar alles synchroon moet spelen. Als alleen de violen een ander tempo aanhouden, is het geheel niet meer in balans. Zo werkt het ook in ons lichaam. Teunisbloemolie bevat gammalinoleenzuur (GLA), dat ontstekingsremmend werkt. Áls je in balans bent. En als je endometriose hebt, kunnen we wel zeggen dat je niet in balans bent (hoe graag ik ook zou willen dat het anders was).

close up of people playing in an orchestra

Hier is hoe het werkt:

Gammalinoleenzuur is een Omega-6 vetzuur. Als je goed in balans bent, betekent dat onder andere dat je lichaam voldoende voedingsstoffen moet krijgen. Om Omega-6 goed om te zetten, hebben we Vitamine B3, B6, C, E, magnesium, zink, chroom en biotine nodig. Daar komt nog eens bovenop dat je Omega-3 (EPA en DHA) nodig hebt. Heb je niet genoeg van deze vitamines, mineralen en Omega-3 vetzuren, maakt het lichaam van de Omega-6: Arachidonzuur. En arachidonzuur werkt…. ontstekingsbevorderend.

Omega-6 kan dus ontstekingen bevorderen!

Veel vrouwen hebben een tekort aan de B vitamines en magnesium. Waarom? Omdat deze vitamines en mineraal in grote mate gebruikt worden in het lichaam bij stress. Stress is niet alleen omdat je dat examen wilt halen, je kind ziek is of omdat je gewoon weg teveel ballen in de lucht moet houden. Stress is ook een gebrek aan voedingstoffen, vitamines, ontstekingen in ons lichaam hebben, een goede balans tussen onze omega-3 en omega-6 vetzuren. Als je meer wilt weten over dit balans (wat blijkbaar bij 99% van de mensen uit balans is), verwijs ik je graag door naar de website van Rineke Dijkinga. Zij legt helder en simpel uit hoe dit werkt.

En nu? Wel of geen teunisbloemolie nemen?

Het is duidelijk dat de meeste mensen een tekort hebben aan omega-3. Die tekorten zijn lastig aan te vullen, omdat we omega-3 vooral uit zeedieren en zeegroente halen, en wij als mens hopeloos onze zeeën en daarmee ook de organismen die daar leven vervuild hebben. In veel vis zitten zware metalen, die ons lichaam alleen maar verder belasten. De app viswijzer geeft aan welke vissen ‘nog een beetje okay’ zijn, als je toch graag vis wilt eten. Vuistregel: vermijd de grotere roofvissen, zoals tonijn. Sardines zijn daarentegen veel minder vervuild.

Een ander alternatief is om omega-3 als supplement te nemen. Door een biologische visolie te gebruiken, kan je je tekorten grotendeels weer aanvullen.

Als je van jezelf weet dat je een goede balans hebt tussen de omega 3 en 6 (dit valt ook te testen), dan zou je teunisbloemolie kunnen proberen. Ik zelf gebruik het niet, omdat ik andere supplementen heb gevonden die voor mij werken. (En om nou aan de status quo te gaan rommelen…)

Wat je kan doen om meer in balans te komen:

  • Omega-3 supplement nemen, zodat de omega-6 die je via noten en zaden binnenkrijgt in het goede ontstekingsremmende stofje wordt omgezet.
  • Zorgen dat je genoeg vitamines en mineralen binnen krijgt, door ervoor te zorgen dat je dagelijks 400 gram groente binnenkrijgt.
  • Omega-6 beperken: eet geen (industrieel) bewerkt voedsel. Dus geen pakjes, zakjes en kant-en-klaar maaltijden.
  • Gebruik kurkuma (dat ook ontstekingsremmend werkt), zie deze blog.
  • Probeer een goede CBD-olie, zie mijn ervaringen in deze blog.

Deze tip heeft eigenlijk niet (direct) met in balans komen te maken, maar ik wil hem toch melden omdat ik het zo leuk vind: Groei teunisbloemen in je tuin/balkon. Ze komen van origine uit Amerika, waar ze al honderden jaren door de bevolking gebruikt worden. Daarom twijfelde ik, toen ik ze spontaan in mijn tuin zag groeien of ik ze wilde houden. Ik heb namelijk mijn halve tuin aangewezen waar alleen inheemse bloemen en planten groeien (en de bijbehorende bijenhotels ernaast natuurlijk).

Ik heb geen spijt dat ik de bloemen heb laten staan, want wat zijn ze mooi! Ze bloeien in de zomer en nazomer (met deze milde herfst staan er nog twee in bloei en het is al november!). Ze gaan pas in de namiddag open. Dus als je lekker buiten ontspant na een lange werkdag, kan je de bloemen zien openklappen. En ik kan je vertellen: dat werkt echt ontspannend! Je kan de zaadjes ook bestellen, echt een aanrader!

Mocht je nog vragen of opmerkingen hierover hebben, laat het me weten!

Liefs Karin

Dit vind je misschien ook leuk...

2 Reacties

  1. Brianna zegt:

    Ik heb teunisbloem olie ook eens geprobeerd in een ver verleden, maar voor mij deed het destijds niks. Beter dan dat het je klachten verergerd ieder geval… 😦

    1. Het is inderdaad niet de bedoeling dat het averechts werkt. Inmiddels weet ik wel dat je niet met supplementen moet gaan ‘experimenteren’, zonder dat je weet wat je doet. Je leert met vallen en opstaan! Ik hoop dat jij ook iets het gevonden dat voor je werkt!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.